dijous, 5 de novembre del 2009

Seminari dia 27 i 29 d'Octubre

El dia 27 d'Octubre el que vam fer a seminari va ser, en primer lloc, llegir un conte cadascú dels companys de classe. Cada cop més, hem de deixar de costat la vergonya i intentar posar veus i més entusiasme a l'hora de llegir, però encara costa.

Després de llegir, vam estar mirant revistes educatives a Internet. Les que puc destacar són:


*Caracola és una revista infantil a partir de 4 anys. Amb Caracola, la lectura es converteix en un joc i l'aprenentatge, en una aventura.
Caracola acompanya l'etapa d'aprenentatge més important del seu fill i ho posa en contacte amb la lectura. Per a compartir amb el seu fill.


Un cop haver mirat revistes educatives, vam entrar a una pagìna web de Barcelona per mirar activitats educatives que fiem.

I, per últim, vam entrar a la pàgina web del museu Picasso per veure les activitats culturals infantils que hi han. Em va semblar molt interessant, ja que no sabia que fien activitats per a nens d'aquesta edat.



El dia 29 d'Octubre vam fer un debat a seminari. El tema a tractar era sobre l'horari escolar. Per fer aquest debat, primer vam estar parlant d'algunes notícies que ens va portar la nostra tutora i, seguidament, ens vam dividir en dos grups per a que cada grup fes la seva pluja d'idees.
A continuació, faré un petit resum del que vam llegir a la notícia del Periódico del dia 7 d'Octubre del 2009.
"L'horari escolar intensiu del juny es mantindrà tot i l'aturada hivernal".

La idea de la Conselleria d'Educació de suprimir la jornada intensiva del mes de juny a les escoles públiques ha passat a millor vida després d'haver estat sotmesa a debat al Consell Escolar de Catalunya, el principal òrgan assessor del departament. El ple de l'organisme preveu traslladar al conseller Ernest Maragall una nova sèrie de recomanacions perquè les tingui en compte a l'hora de confeccionar el calendari escolar del curs 2010-2011 que inclouen avançar una setmana l'inici del curs i introduir un període equivalent de vacances a finals del mes de febrer o primers del mes de març.
El Consell Escolar desaprova la desaparició de la jornada intensiva segons han admès fonts pròximes al conseller. Una altra cosa és que deixi en mans dels consells escolars territorials la possibilitat d'adoptar la decisió de mantenir l'horari de matí i tarda fins a l'últim dia del curs.

La regulació de la jornada intensiva, molt estesa en l'escola pública però gairebé inexistent en la concertada, ha estat un motiu recurrent de conflicte entre els pares, que veuen alterada la rutina dels horaris, i el professorat, ferm partidari d'aquesta mesura. El principal argument esgrimit per defensar-la és el que fa referència al clima, massa calorós per poder treballar a l'aula, tant per als alumnes com per als ensenyants en general.
La jornada intensiva no és imposada per Educació. Els consells escolars han d'aprovar la seva realització. Això moltes vegades és motiu de discòrdia entre les famílies que ho veuen com una mesura perjudicial per als seus interessos.
Moltes associacions de pares organitzen activitats extraescolars als centres per suplir l'absència de classes a les tardes, però també és veritat que tenen un cost econòmic que no totes les famílies es poden permetre.

El conseller Maragall feia desaparèixer la jornada intensiva quan va plantejar modificar el calendari. Una de les raons que l'animaven a fer-ho era que, per compensar la setmana de vacances que s'introduïa al febrer, calia incrementar el còmput d'hores laborables del professorat durant el mes de juny, si no és que els ensenyants preferissin treballar uns dies a començaments de juliol o a finals d'agost. Però quan aquesta qüestió ha tornat al Consell Escolar de Catalunya, aquest organisme ha acordat per majoria apostar per la jornada intensiva i ajustar l'horari començant-la si cal a les vuit del matí.
Si no passa res, el ple de l'òrgan consultiu de la conselleria donarà el seu placer a la proposta de començar el curs escolar el dia 7 de setembre del 2010, per finalitzar-lo el dia 23 de juny del 2011. La comissió de programació de l'organisme considera que, en els pròxims anys, no hi hauria d'haver mai menys de cinc dies entre el primer de setembre i la data d'inici de les classes per poder preparar el curs amb garanties. També estipula que per portar a terme aquesta tasca són necessaris quatre dies més que caldrà negociar quan es programen.
La comissió avala que s'estableixi una setmana de vacances per a l'alumnat durant el segon trimestre de l'any acadèmic, el mes de febrer o a començaments del mes de març. I que s'organitzin activitats alternatives als centres escolars per atendre les necessitats de l'alumnat. En el que no hi ha acord és en si els mestres han de fer vacances durant aquella setmana o simplement han de deixar de fer classes per dedicar-se a fer altres tasques.

I quina és l'opinió dels sectors implicats?
  • Walter García (president de la FAPAC) "El calendari actual és irracional". "Des de la Federació d'Associacions de Pares i Mares d'Alumnes de Catalunya considerem que l'actual calendari escolar és irracional perquè les vacances estivals són molt llargues. Per una banda, ens preocupa que no hi hagi ajudes suficients a les escoles per oferir activitats alternatives durant la setmana de festa de febrer".

  • Montse Ros (federació d'ensenyament de CCOO) " Que facin els canvis després de la crisi". "Estem d'acord amb algunes modificacions del calendari, però sempre que es tinguin en compte les condicions que posa el Consell Escolar. No obstant, diversos d'aquests canvis són molt cars. Educació hauria d'esperar a fer-lo quan acabi la crisi. Les empreses haurien de facilitar les vacances al febrer".

  • Jaume Cela (docent i escriptor) "Falta veure la resposta empresarial". "Falta veure com respondran les empreses davant aquests canvis i si es millora l'engranatge entre el món laboral i l'escolar. A més, les famílies haurien de poder saber la data exacta d'inici del curs en els pròxims tres anys i tenir assegurada una bona oferta d'oci i activitats per a la setmana no lectiva prevista per al febrer".

  • Joaquim Prats (Consell avaluació educativa) "Sóc contrari a la jornada intensiva". "El canvi de calendari ens igualarà a països com França i Anglaterra. Del que estic en contra és de la jornada intensiva del juny. I no em serveix l'excusa que llavors fa molta calor; també en fa ara. Aquesta estructura implica que hi hagi massa hores lectives seguides per a l'alumne, tingui l'edat que tingui".



El que puc destacar del debat és:
A favor:

  • La setmana de vacances a febrer, és favorable per a molts professors, ja que serveix per tenir uns dies de reflexió i posar en comú entre tots els mestres com va el trimestre i poder preparar noves activitats.

  • Les primeres setmanes de setembre, molts pares no saben on deixar els nens ja que ells comencen la jornada laboral i els nens encara no tenen escola, per aquest motiu si s'avança el curs desapareix aquest problema per als pares.

  • Donar-li als nens una setmana per descansar, ja que el segon trimestre és el més llarg i és més dur.

  • Es poden fer activitats culturals a l'escola per a tots aquells nens que a la setmana del febrer no tenen amb qui quedar-se.

En contra:
  • Trencament del ritme d'estudi, ja que quan els nens comencen a agafar el ritme desprès de les vacances, se'ls torna a trencar a causa d'aquesta setmana de festa.

  • Tots els pares que treballen durant aquesta setmana del febrer no saben on portar els nens. Per aquest motiu pot aparèixer el tema dels "niños llave" i "niños agenda".

  • No tots els pares podem permetre's pagar activitats extraescolars per als fills.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada