dimecres, 7 d’octubre del 2009

Apunts de TIC

Els primers dies a l’assignatura de Gestió de la Informació i TIC tots els alumnes ens vam crear una adreça de correu gmail perquè durant tot el curs utilitzarem molt les eines de Google. Seguidament, el que vam fer va ser crear una intervenció al fòrum on havíem de posar en forma de llista tot allò que no sabíem sobre les competències bàsiques en TIC per a la formació de Persones adultes.

Una altra activitat inicial de l’assignatura va ser crear un bloc a www.blogger.com on vam utilitzar per primer cop l’adreça de correu electrònic que vam crear de gmail. El bloc s’havia de configurar, afegir gadgets i començar a fer publicacions sobre les nostres intencions al crear el bloc i intentar fer una altra publicació que consistia en pujar el vídeo d’ Interactivitat que vam veure cadascú a casa i assenyalar les idees principals d’aquest.


A l’assignatura hem llegit un llibre : “Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents”. Aquest llibre ha estat interessant ja que al llegir-ho ha sortit vocabulari que molts de nosaltres no sabíem el significat, com per exemple:


Blogroll: es tracta d’un menú que es mostra a la portada del blog en què apareix la llista d’enllaços que l’autor o autors d’un blog recomanen i que destaquen per la relació que tenen amb la temàtica del blog o per altres elements que vulguin remarcar.


Ping: és el sistema que s’utilitza per difondre els nostres articles. Es tracta d’enviar un avís a directoris de blogs, on van apareixent els títols dels últims articles publicats en la blogosfera. Un exemple de directori en català és Catapings; i Bitadir en castellà.


Rss:(really simple syndication) és la nova forma d’accedir a la informació. Consisteix en què una vegada seleccionades les fonts d’informació d’interès, aquests fonts enviïn avisos d’actualització a l’usuari, sense la necessitat que l’usuari hagi d’anar comprovant si hi ha novetats en cada una d’elles. Aquesta eina és molt important i considero que tots els blocs haurien de tenir-la ja que és molt més fàcil d’accedir a la informació. Com ja he dit abans, utilitzarem molt les eines de Google i aquest és el moment idoni per utilitzar el iGoogle. A través del RSS podem subscriu-nos al iGoogle per accedir fàcilment a la informació.


Blogosfera: és un conjunt de comunitats ben diverses de persones que conversen, que comparteixen unes pautes i patrons de comportament que possibiliten la comunicació de manera global.

Plugin o “widget”: són complements que permeten ampliar les possibilitats pròpies d’una plataforma.


Podcàsting: és una eina per ser integrada al blog. Consisteix en la creació d’arxius de so i la seva distribució mitjanant un arxiu RSS que permet subscriure’s i usar un programa que el descarrega perquè l’usuari l’escolti en el moment que vulgui, generalment en un reproductor portàtil.


Wikis: Un wiki és una tecnologia dissenyada per al treball col·laboratiu. Els wikis permeten als usuaris crear i editar qualsevol pàgina en un lloc web i promou la redacció de contingut per part d’usuaris no tècnics. Es poden fer intervencions contínues.

Marcadors socials: son una forma senzilla i popular d’emmagatzemar, classificar i compartir enllaços en Internet. Dos exemples que trobem de marcadors socials són:


Per últim, destacar del llibre que els blogs serveixen per pensar, escriure, compartir i participar. Serveixen per pensar perquè quan tenim un blog pensem en resoldre els petits problemes que sorgeixen com per exemple a l’hora d’etiquetar; també pensem quan volem que es compleixi el nostre propòsit del blog, i per últim, serveixen per pensar quan escrivim al blog per tal de fer una bona redacció per que tothom pugui entendre-ho. El blog serveix per participar en la conversa que es genera en l’aula ; i serveix per compartir tot allò que faciliti l’aprenentatge de cada alumne.


Aquests últims dies a classe hem estat utilitzant el navegador Mozilla firefox que és un software lliure. Coses interessants que trobem a Firefox son:


  • La barra d'enllaços que té, que es poden posar a la barra d'eines.

  • Es pot obrir una nova pestanya fent: ctrl + T

  • Per apropar el text per a que es vegi una lletra més gran es fa servir ctrl +, i per allunyar ctrl -

  • Si cliques a eines i seguidament a navegar per tot, apareixerà una llista amb molts complements que et pots descarregar per facilitar el funcionament de Mozilla. A classe, hem seleccionat diccionaris, ja que un cop estem escrivint al nostre bloc no sabem si hi ha faltes d'ortigrafia i descarregant l'aplicació de diccionari en català, al redactar al teu bloc surt si hi ha problemes d'ortografia.

  • També podem descarregar FoxTab clicant a eines i navegar per tot. Allà podras cercar la paraula FoxTab i descarregar aquesta eina que serveix per veure totes les pestanyes que tenim obertes en una sola pantalla.

Per a tots aquells que no tenen el Firefox se’l poden descarregar a www.softcatala.org/wiki/Rebost:Firefox

Una de les pràctiques que hem fet a classe ha sigut la de buscar revistes educatives. En un primer moment tots pensàvem que al Google trobaríem molts tipus de revistes educatives però és millor cercar informació en llocs especialitzats com per exemple a la biblioteca de Blanquerna: www.blanquerna.url.edu/inici.asp?id=sbb.biblioteques, on trobem molts tipus de revistes d’educació i clarament aquestes revistes tenen més fiabilitat que una altra pàgina que no coneixem de res.

Una altra pràctica va ser la de buscar imatges al Google. Per trobar una bona imatge de vegades al cercador de Google hem de posar el nom del que volem buscar en anglès perquè pot ser hi hagin més imatges en anglès que no pas en català. Una altra cosa que també hem d’afegir son adjectius que fan més detallada la recerca. Podem utilitzar les cometes si volem buscar un conjunt de paraules alhora. Si volem fer una recerca encara més detallada podem clicar a mostrar opcions i apareixerà una llista on podem escollir la mida de les imatges, el tipus i el color que volem.

Moltes vegades quan busquem informació a Internet apareixen webs en altres idiomes i no entenem què volem dir. A translate.google.com trobem un apartat on posa eines i allà trobem una llista molt àmplia de molts idiomes. Bé doncs, pots elegir qualsevol i arrossegant l’idioma a la barra d’eines, el podràs posar allà per sempre i així quan surti una pàgina web en un altra idioma es podrà donar a l’icona del llenguatge escollit i automàticament es traduirà tota la pàgina sencera. A classe hem fet servir l’exemple d’aquesta pàgina web: www.yaggis.com , que és una pàgina web alemana que, un cop li dones al icona de català que apareix a la barra d’eines, es tradueix perfectament al català.

Per acabar, sempre que busquem informació, imatges o qualsevol tipus d’informació hem de citar d’on hem tret la informació, ja que existeixen drets d’autor. Si busquem imatges al World Wide Web serà molt probable que estiguin protegides encara que no ho semblin. La sensació d’estar robant una imatge per Internet és menor a la de robar en una tenda que hi hagin fotografies ja que amb Internet es fa a la intimitat i ningú t’observa i tampoc et poden dir res; mentre que si robes a una tenda, és molt probable que t’enxampin robant la imatge ja que hi poden haver càmeres de seguretat, persones al voltant, etc. Una cosa que cal destacar és que si robem una imatge d’una tenda, la tenda es queda sense aquesta fotografia, en canvi, si robem una imatge del Google, el Google mantindrà sempre aquesta fotografia, és a dir, mai s’esgotarà fins que el propietari decideixi treure la imatge. Però, el que podem fer per respectar aquests drets d’autor és buscar la imatge o el que volem cercar a una pàgina web especialitzada i pagar per aquesta imatge o aquest document. Si és un text molt curt, podrem copiar-ho però sense oblidar-nos de posar-ho en cometes.

Una pàgina especialitzada d’imatges que vam veure a classe va ser http://www.flickr.com/ ,que és un lloc web que permet emmagatzemar, ordenar, buscar i compartir fotografies i vídeos online. Actualment Flickr conta amb una important comunitat d'usuaris que comparteix les fotografies i vídeos creats per ells mateixos. Aquesta comunitat es regeix per normes de comportament i condicions d'ús que afavoreixen la bona gestió dels continguts. La popularitat de Flickr es deu fonamentalment a la seva capacitat per a administrar imatges mitjançant eines que permeten a l'autor etiquetar les seves fotografies i explorar i comentar les imatges d'altres usuaris.

Finalment, vam parlar de l'historial i els favorits. L’historial ens recorda les últimes pàgines que hem estat mirant per Internet, i els favorits son les pàgines webs que més ens agraden i volem guardar-les per tenir-les sempre present.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada